Szinte biztos: az elektromos hajtásé a jövő

Szinte biztos: az elektromos hajtásé a jövő

csütörtök, június 18, 2020

Évek óta nő az elektromos autók népszerűsége. Ennek számtalan oka van: állami támogatás, ingyen parkolás, egyszerűbb mechanika (azaz kevesebb szervizelés), jobb vezetési élmény, a hatótáv folyamatos növekedése, valamint a töltési infrastruktúra fejlesztése. Most sokan attól tartanak, hogy a válság véget vet ennek az autóipari innovációnak, pedig valószínűbb, hogy éppen gyorsítani fogja az elektromos mobilitásra történő átállást.

Az autógyárak világszerte bekövetkezett leállásai az idei év legnagyobb hatású gazdasági döntései közé tartoznak. Természetesen ezek a döntések elsősorban az emberélet védelmét szolgálták, de piaci oldaluk is volt. A 2008-as nagy gazdasági válság idején az autógyártók eleinte nem korlátozták a termelésüket: ennek következménye az egész iparágat sújtó túltermelési válság lett. Új járművek ezrei parkoltak a gyártósorok közelében, és csak hatalmas kedvezményekkel volt lehetséges az értékesítésük – veszteségesen.

Az idei gyors leállás ebből a tapasztalatból is táplálkozott, és nem csak a koronavírus-járvány következménye volt. 2019 utolsó negyedévében már közel 20%-kal csökkent az autóvásárlási kedv Kínában. A szektor Amerikában is stagnált: az emberek kevesebb, de jobban felszerelt új járművet vásároltak. Az autóipar valójában már egy iparági válság szélén táncolt 2020 elején, a koronavírus-járvány gazdasági hatásai éppen ezért érintik különösen érzékenyen.

 

22-es csapdája: kiadásnövelő költségcsökkentés

A válságokat a cégek általában a kiadások csökkentésével próbálják meg átvészelni. Éppen ezért néhányan most attól tartanak, hogy az autóiparban az innováció és a kutatásfejlesztés lesz ennek a csökkentésnek az első áldozata. Az igazság, hogy az autógyáraknak egyetlen lehetőségük maradt: előre menekülnek.

 

Egyrészt az Európai Unió szigorúan szabályozza a károsanyag kibocsátást, míg például a tengerentúlon Kalifornia az irányadó, ha a gépjárművek szabályozásáról van szó. Kínában egyelőre inkább a vásárlói érdeklődés növekszik, a szabályozás kevésbé szigorú, de a városok levegőminőségének javítása érdekében a közeljövőben ez változhat. Az elektromos hajtásra azért is kerül keleten egyre nagyobb figyelem, mert Kína az akkumulátorgyártás és hozzájuk szükséges nyersanyagbányászat fellegvára.

 

Európában az elemzők és iparági szakemeberek nem igazán számolnak a károsanyagkibocsátást sújtó adók enyhítésével vagy a hagyományos autók vásárlásának támogatásával. A Deloitte elemzése, ami a koronavírus-járvány hatásait vizsgálja, négy forgatókönyvet vázol fel a jövő mobilitására. Ezek közül csak egyben számol a sarcok enyhítésével vagy elengedésével. Németországban pedig nemrég megerősítették, hogy csak az elektromos autók vásárlásának támogatását növelik. A McKinsey elemzése Európai szinten rövidtávú csökkenést jósol az autóeladásokban, de éppen a szabályozás szigora miatt az elektromos autók szerepének növekedésével számol.

Másrészt nem mehetünk el amellett sem, hogy az autógyártók hatalmas összegeket fektettek már az elektromos hajtás fejlesztésébe, pedig a technológia még gyerekcipőben jár. Ha ezeket a fejlesztéseket most parkolópályára teszik, a befektetés nem, vagy csak nagyon lassan térül meg. Ezek a hatások mind azt eredményezik, hogy a zöld mobilitás fejlesztésére fordított összegek visszavágása, közép- és hosszútávon valójában költségnövelő tényező lenne.

 

Harc a tisztább levegőért

A koronavírus-járvány megismételhetetlen lehetőséget biztosít az alternatív közlekedés térnyerésének. Városlakók milliói tapasztalták meg a kisebb forgalom és a tisztább levegő előnyeit az elmúlt hónapokban. Ez előrehozhatja a hagyományos robbanómotoros járművek kitiltását több európai nagyvárosból. A növekvő igény az egyéni közlekedési megoldásokra viszont lendületet ad majd a fejlesztéseknek, hiszen az autógyártók egyre fejlettebb, és főleg zöldebb technológiát igyekeznek majd piacra dobni.

Az elektromos hajtás elterjedése az autózás legnagyobb forradalma lesz a robbanómotor megjelenése óta. Éppen ezért igyekszünk együttműködni azokkal a felelősségteljes, fenntarthatóan gondolkodó vezetőkkel, akik vállalkozásuk felkészítését már most elkezdenék. Egy teljes flotta esetében a váltás jelentős befektetést és hosszú időt jelenthet. Az Arval ezért támogatja már most az elektromos autók bevezetését, például azáltal, hogy középtávú bérleti csomagban is elérhetővé tettünk ilyen járműveket. Ezáltal az új technológia akár csak 1 hónapos tesztidőszakra is bérelhető tőlünk, így minden adott költséghatékony tapasztalat-gyűjtéshez. Ha pedig beválik a koncepció, akkor a bérlet rugalmasan módosítható vagy csomagváltással hosszútávú bérletben is megkeressük az ügyfél számára ideális elektromos autót.

Célunk, hogy hosszútávú stratégiai partnerként segítsük ügyfeleinket a jövő mobilitásához való alkalmazkodásban. Szakértői csapatunk folyamatosan követi a mobilitási és autózási trendek alakulását. Nemzetközi tudásunk révén pedig megfelelő ütemezéssel, kiszámítható kiadásokkal és kiemelt kényelmi szolgáltatásokkal támogatjuk a vállalkozások növekedését, akár az átmeneti időszakban is.